بسم ربّ الزّهرا سلام الله علیها
«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا»
بىگمان، خدا و فرشتگان او بر پیامبر درود مىفرستند.
اى کسانى که ایمان آوردهاید! بر او درود فرستید و سلام گویید،
سلامى [شایسته و تسلیم فرمان او باشید]
فرمود:
تخلقوا باخلاق الله...
چقدر زیباست..
امام صادق(علیه الصلاة والسلام) می فرماید: "أَکْمَلُ الْمُؤْمِنِینَ " کاملترین
مومنان کسانی هستند که "أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً " از نظر تخلّق به اخلاق الهی
بهتر از دیگران باشند.
«أَکْمَلُ الْمُؤْمِنِینَ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقا»
(إرشاد القلوب إلی الصواب، ج 1: 133)
قالَ مُولانا امام عَلیُّ بنُ مُحَمَّدٍ الهادی علیهما الصلاة والسلام:
إنّما اتَّخَذَ اللهُ إبراهیمَ خلیلاً لِکَثْرَةِ صَلاتِهِ علی محمّدٍ وأهلِ بیِتهِ صلواتُ اللهِ عَلَیهم.
حضرت امام هادی علیه السلام فرمودند:
همان خدای متعال حضرت ابراهیم (عَلَی نَبِیِّنا وآلهِ وعلیه السّلامُ) را دوست و
خلیل خود انتخاب کرد،به خاطر آنکه ایشان بر محمد و اهل بیت گرامیش علیهم
السلام بسیار صلوات میفرستاد.
(معنای ضمنی روایت)
علل الشرایع:1 :34، وسائل الشیعة7: 194
بحارالانوار12: 4 ، 91 :54، نور الثقلین1: 555، کنز الدقائق2: 635، جامع
أحادیث الشیعة15: 474
*****************************
*طرح ختم صلوات
جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.
نیّراعظم سیّدالکونین آقا رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم)
از امروز به بعد برنامه ختم ذکر شریف صلوات را داشته باشیم؛
ان شاءالله 1400 صلوات به نیت حضرت زهرا سلام الله علیها میفرستیم،
جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(ارواحنا و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء و عجّل الله تعالی فرجه الشّریف).
کسانی که تمایل به شرکت دارند میتوانند تعداد صلوات خود را در نظرات اعلام نمایند.
ان شاءالله با بازنشر و ارائه نظرات خود در ثواب این امر خیر سهیم باشیم.
*چندتا نکته:
1.نیت خیلی مساله مهمیه
آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(اعلی الله مقامه الشّریف) هم روی این موضوع تاکید داشتند.
«اگر میخواهی صدقه بدهی، همینطوری صدقه نده؛
زرنگ باش، حواست جمع باشد، صدقه را از طرف امام رضا(علیه السّلام)
برای سلامتی آقا امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) بده!
برای دو معصوم است؛ دو معصومی که خدا آنها را دوست دارد،
ممکن نیست خداوند این صدقه تو را رد کند، تو هم اینجا حق واسطهگریات را میگیری.
تو واسطهای و همین حق واسطهگری است
که اجازه میدهد تو به مراحل خاص برسی.»
در رابطه با همه کارها آدم میتونه اینطوری نیت کنه.
2.*از اونجایی که ذکر شریف صلوات از مصادیق بارز "ذکر کثیر" هست
«یَا
أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا...»
هیچ حد معینی برایش نمیشه قائل شد و 1400 تا اقلّ تعداد صلوات ها هست
ان شاءالله 14000 تا و بالاتر هم برسیم...
هر کسی ولو با یک صلوات میتونه توی ختم صلوات شرکت کنه و قطعا به ثوابش خواهد رسید.
چراکه در اسلام کیفیت عمل ببیشتر مورد تاکید است
«الذی خلق الموت و الحیات لیبلوکم ایکم احسن عملا...»نه اکثر عملا.
امام صادق علیه السّلام به حمران بن أعین فرمودند:
واعلم ان العمل الدائم القلیل علی الیقین افضل عند اللّه من العمل الکثیر علی غیر یقین...
بدان به درستی که عمل دائمی اندک،که همراه با یقین باشد،نزد خداوند متعال،افضل از عمل بسیاری است که با یقین همراه نباشد.
اللهم ادخلنا فی کلّ خیر ادخلت فیه محمّدا و آل محمّد(صلّی الله علیه و آله و سلّم)
و اخرجنا من کلّ سوء اخرجت منه محمّدا و آل محمّد(صلّی الله علیه و آله و سلّم)
و صلّی الله علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم واحشرنا معهم اجمعین.
پ ن:
میرزا محمد اسماعیل دولابی(اعلی الله مقامه الشریف) میفرمودند:
کسانی که زیاد صلوات میفرستند، پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در وقت رحلت آن فرد بر لبانش بوسه می زند...
********************
رُوِیَ عَن مُولانا الحَسنَ بن عَلِیٍّ العَسکَری (صَلَواتُ اللهُ عَلَیهما) قالَ:
«أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللَّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَی النَّبِیِّ (صلّی الله علیه و آله وسلّم)
فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات»
روایت از امام عسکری (علیه السلام) منقول است که حضرت فرمودند:
زیاد به
یاد خدا باشید، « اَکثِرُوا ذِکرَ اللهِ تَعالی »، این ذکر(یاد) به معنای
ذکر درونی است، چون در جمله بعد دارد: « و ذِکْرَ الْمَوْتِ » ومرگ نیز
فراموشت نشود، چون در این عبارت ذکر به معنای ذکر درونی است. ذکر در عبارت
اوّل نیز به قرینه، به معنای یاد است، نه ذکر زبانی و این ذکر نقش سازنده
دارد. حضرت میفرمایند: خدا یادت نرود، مرگ هم فراموش نشود. این دو سفارش،
درونی بود؛ حضرت دو سفارش بیرونی هم فرمودهاند.
سوم: قرآن زیاد بخوانید « وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ ». تلاوت قرآن آثار بسیار زیادی دارد و از نظر معنوی، نورانیّت میآورد.
چهارم:
زیاد درود بر پیامبر بفرستید، « وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیِّ ». حضرت
سفارشات قبل را بدون علّت فرمودند و فقط برای همین سفارش علّت فرمودند: «
فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات » چون صلوات بر
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله وسلّم) ده حسنه محسوب میشود.
مسأله صلوات بحث مفصلی است که در اینجا اشاره ای میکنم.
صلوات هم نقش اثباتی دارد وهم نقش محوی. اینکه حضرت میفرمایند: هر یک
صلوات وقتی در نامه عمل ثبت و ضبط میشود، ده حسنه نوشته میشود، نقش
اثباتی است. از طرف دیگر حضرت در روایت دیگری میفرمایند، نقش محوی نیز
دارد، یعنی نقش استغفار هم دارد.
در روایت متعدّد داریم که صلوات نقش نفیی هم دارد، یعنی از یک طرف حسنه
نوشته میشود از طرف دیگر، سیّئهای هم پاک میشود، به تعبیر دیگر صلوات،
دو چهرهای است؛ این که می گویند: بهترین ذکر صلوات است، به علّت دو چهره
ای بودن او است.
صلوات هم مداد است، هم مداد پاک کن. لذا بسیار به صلوات سفارش شده است.
جنبه اثباتی صلوات نیز بحث مفصلی است، حتّی در یک روایت داریم وقتی کسی
صلوات بفرستد، برایش ده حسنه مینویسند، از آن طرف ملائکه هفتاد صلوات برای
او میفرستند، از طرف دیگر هم خدا هفتصد درود بر او میفرستد. جنبه ضریب
صلوات بسیار بالا است و ما نمیدانیم که در فرستادن یک صلوات چه خبرها است.
لذا امام عسکری (علیه السّلام) سفارش به صلوات فرمودند.
بحارالأنوار ج 75، ص 37
"آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(اعلی الله مقامه الشّریف)"